Projekty z branży motoryzacyjnej zrealizaowane w jednostce
2021
Akronim: BioniAMoto
Lider: Politechnika Wrocławska
Partnerzy: Politechnika Poznańska, EDAG Engineering Polska Sp z o.o.
Lata realizacji: 2021 – 2024
Finansowanie: NCBR – program TECHMATSTRATEG-III/0044/2019
Cel projektu: W projekcie BioniAMoto zostaną przebadane i przygotowane do wdrożenia narzędzia bionicznego optymalizowania topologicznego węzłów strukturalnych konstrukcji wykorzystywanych w motoryzacji oraz ich wytwarzania ze stopów aluminium z wykorzystaniem technologii przyrostowych (AM). W rezultacie projektu zostanie opracowana koncepcja produkcji przestrzennych węzłów konstrukcji strukturalnej pojazdów, zoptymalizowanych z wykorzystaniem innowacyjnych algorytmówbiomimetycznych pod kątem uzyskania wysokiej sztywności, oraz ich łączenia z łatwo dostępnymi i powszechnie stosowanymi aluminiowymi profilami ekstrudowanymi.
Celem BioniAMoto jest osiągniecie równoważnych własności mechanicznych dla stopów aluminium przetwarzanych w technologiach AM w stosunku do materiału w tradycyjnej postaci, obniżenie masy wytwarzanych węzłów strukturalnych z zachowaniem ich sztywności i wytrzymałości na co najmniej porównywalnym lub wyższym poziomie. Dodatkowo w projekcie ocenione zostaną różne warianty łączenia wytworzonych przyrostowo elementów węzłów z powszechnie stosowanymi profilami ekstrudowanymi, bez wprowadzania w miejscu łączenia dodatkowych naprężeń termicznych (jak np.połączenie kształtowe, klejone, zaciskowe, itp.)
2019
Akronim: AM-Crash
Lider: Technische Universität Chemnitz (lider od 2021 r.)
Partnerzy: EDAG Engineering GmbH; Salzgitter Mannesmann Forschung GmbH; Simufact Engineering GmbH; Wadim Plast Sp. z o. o.; Technische Universität Chemnitz (lider od 2021 r.), EDAG (lider do 2021r.); Politechnika Wrocławska.
Lata realizacji: 2019 – 2021
Finansowanie: NCBR – M-ERA.NET Call 2018
Cel projektu:Celem AM-Crash jest osiągnięcie równoważnych właściwości mechanicznych komponentów AM w porównaniu do standardowych części wytwarzanych poprzez tłoczenie. Pozwoli to na osiągnięcie znacznych korzyści w zakresie kosztów i czasu realizacji projektu między innymi poprzez wykorzystanie części LAM do prototypowych pojazdów podczas testów zderzeniowych oraz produkcji małych serii komponentów i części zamiennych. Takie samo zachowanie strukturalne komponentów LAM i głęboko tłoczonych blach zostanie osiągnięte dzięki zastosowaniu wieloczynnikowego podejścia łączącego specyficzne przetwarzanie LAM z odpowiednią obróbką końcową i technologiami łączenia/integracji.
2018
Akronim: InverTec
Lider: EFB – European Research Association for Sheet Metal Working
Partnerzy: IWU – Fraunhofer Institute for Machine Tools and Forming Technology; SLK – Technische Universität Chemnitz / Department of Lightweight Structures and Polymer Technology; PWr – Politechnika Wrocławska; CINNOMATECH – Cluster of Innovative Manufacturing Technologies.
Lata realizacji: 2018 – 2020
Finansowanie: NCBR – Cornet-22 (CORNET/22/3/2018)
Cel projektu:Celem projektu było opracowanie nowego, wysokowydajnego, odwróconego kompozytu hybrydowego, składającego się z matrycy termoplastycznej wzmocnionej ciągłymi włóknami, w którą zostanie zintegrowana metalowa wkładka. Oprócz poprawy odporności na zderzenia, wkładka metalowa ma być dodatkowo wykorzystana do efektywnego połączenia kompozytu z przylegającymi strukturami metalowymi.
Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii pojawia się możliwość obniżenia wysokich kosztów inwestycyjnych w MSP oraz barier wejścia dla stosowania materiałów kompozytowych w przemyśle. Rozwiązania wielomateriałowe mogą oferować znaczne korzyści pod kątem redukcji wagi wyrobu w zastosowaniach mobilnych w porównaniu z klasycznymi konstrukcjami metalowymi. W konsekwencji prowadzi to do znacznych oszczędności energii i redukcji emisji CO2. Projekt miał na celu rozważenie następujących zagadnień:
- Konstrukcja odwróconego kompozytu zoptymalizowana pod kątem obciążenia
- Wydajne metody produkcji
- Uproszczone modułowe stanowisko do testów zderzeniowych
źródło – https://cornet.efb.de/general-description-invertec.html